Our joyful endings

 

Nos Fins Joyeuses / Our Joyful Endings

2025, France, 6’07
2.66:1 aspect ratio – Stereo – FR & EN subtitles
Documentary, short, experimental

Directing & production: Lucie Babayan & La Fille Renne
Writing: Lou Mara, Lucie Babayan & La Fille Renne
Photography & editing: La Fille Renne
Illustration: Lucie Babayan
Lighting: Lou Mara & Erin
Music: Théo & Malo Ophé Billebeau
Appearance: Al Jo, ely., Erin, Komete, La Fille Renne, Lezar, Lou Mara, Lucie Babayan & Nyx
Translation: Miel XOX
Gear: Kodak films

Synopsis

Our Joyful Endings follows the diary of a trans-masculine person who sees his own and others’ views of his body change during his transition. Between desire, apprehension and questioning. From there, comfort grows with people who share this experience.

(FR) Nos Fins Joyeuses suit le journal intime d’une personne trans-masculine qui voit son regard et celui des autres changer sur son corps durant sa transition. Entre désir, appréhension et questionnements. De là, un réconfort grandit auprès de personnes partageant ce vécu.

Presskit (EN) / Presskit (FR)

Film screenings / Projections en festivals

/


Statement / Note d’intention

Our Joyful Endings was written in response to several observations about the body and desire in the lives of trans-masculine people.
During these journeys, which are sometimes accompanied by bodily changes, the body can be a vector of euphoria, an actor of pleasure, an object of desire, but also of rejection. There is a crying lack of erotic representations of trans-masculine bodies, particularly in gay erotic imagery. Experiences of rejection of trans-masculine people in gay communities are common, and we make the link between lack of representations, difficulties in projecting desire and rejection. Indeed, how can we desire a body that has never been thought of or seen?
In Our Joyful Endings, we were keen to show a diversity of trans-masculine bodies, with different journeys. In the common imagination, a trans body is one that has undergone surgery to conform to binary gender norms, but this is far from being the norm.
It also seems essential to us that there should be more representations of trans people in cinematographic works.
In addition to the on-screen representation of trans people, we also chose to set up a shoot with a chosen mix of trans-masculine and non-binary people. This enabled us to bring together people with shared experiences specifically on the issues raised by Our Joyful Endings. The film was also written based on real-life experiences.
To keep with the work of the film’s cinematographer, the choice of cinematography was based on experimental photography. Expired monochrome 35mm film, processed and digitized using traditional DIY techniques, gives to Our Joyful Endings a highly intimate visual dimension.

(FR) Nos Fins Joyeuses a été écrit en réponse à plusieurs constats autour du corps et du désir liés au parcours de personnes trans-masculines.
Durant ces parcours parfois accompagnés de changements corporels, le corps peut être tour à tour vecteur d’euphorie, acteur de plaisir, objet de désir, mais aussi de rejet. Il existe un manque criant de représentations érotiques des corps trans-masculins et ce, particulièrement dans les imageries érotiques gays. Les expériences de rejet des personnes trans-masculines dans les milieux gays sont communes et nous faisons le lien entre manque de représentations, difficultés à projeter du désir et rejet. En effet, comment désirer un corps qui n’est jamais pensé ou n’a jamais été vu ?
Dans Nos Fins Joyeuses, nous avons donc eu à cœur de montrer une diversité de corps trans-masculins vis-à-vis de leur parcours. Dans l’imaginaire commun, un corps trans est un corps qui a vécu des opérations chirurgicales pour correspondre à des normes de genres binaires, mais c’est loin d’être aujourd’hui une norme.
Il nous semble aussi primordial qu’il puisse exister plus de représentations de personnes trans dans des œuvres cinématographiques.
Outre la représentation de personnes trans à l’écran, nous avons aussi fait le choix de mettre en place un tournage en mixité choisie, uniquement entre personnes trans-masculines et non-binaires. Cela a permis de rassembler des personnes aux expériences communes spécifiquement sur les problématiques que soulève Nos Fins Joyeuses. Le film a également été écrit sur des expériences vécues.
Dans la continuité du travail du·de la cinématographe du film, le choix de cinématographie s’est porté sur une photographie expérimentale. Il s’agit de pellicules 35mm monochromes périmées, traitées et numérisées avec des techniques traditionnelles DIY, qui apportent une dimension visuelle très intime à Nos Fins Joyeuses.

Press / Presse

/

On the set / Sur le tournage