Chasing Whales – The film

 

2025, dir. La Fille Renne
France, 5’30
2.66:1 aspect ratio – Stereo
French & EN subtitles
Documentary,  experimental

Writing, photography & editing: La Fille Renne
Sound creation, voice-over & sound editing: Elisa Monteil
Sound mix: Raphaël Mouterde
Appearance: Baptiste & La Fille Renne
Translation: Swann Agnelli
Production: La Fille Renne
Gear: Kodak & Lomography films

Short synopsis / Synopsis court

Chasing Whales is an experimental short documentary film following the journey of the French filmmaker La Fille Renne on the trail of cetaceans, reflecting on our relation to them and the evolution of their hunt in Northern Europe.

(FR) Chasing whales est un court-métrage documentaire expérimental qui suit le voyage du·de la réalisateurice français·e La Fille Renne, sur la trace des cétacés, de nos liens avec eux et de l’évolution de leur chasse dans le nord de l’Europe.

Synopsis

“Travels after travels, in endless expanses of ocean and preserved nature, cetaceans set the tempo for my weeks one way or another: dead or alive, skeleton or cut-up flesh, archaeological artefact or decoration, hunted or stranded.”
After coming across cetaceans or their artefacts in Norway, in Lofoten, and Orkney, filmmaker La Fille Renne decided to take their camera to the Faroes and the Hebrides. From magnificent landscapes to whaling stations’ ruins and whale skeletons, their research caused them to face past and current relationships between humans and those sea mammals. They question the fragility of our links to those giants, the current whaling practices inherited from subsistence behaviour, the human impact on marine ecosystems, and the future.

(FR) « Voyage après voyage, dans des étendues sans fin d’océan et de nature peu anthropisée, les cétacés rythment mes semaines d’une façon ou d’une autre : mort ou vivant, squelette ou chair découpée, artéfact archéologique ou pièce de décoration, chassé ou échoué. »
Après avoir croisé des cétacés ou leurs artéfacts en Norvège, aux Lofoten et dans les Orcades, le·a réalisateurice La Fille Renne a emmené sa caméra aux Féroé et dans les Hébrides. De paysages sublimes, en ruines de stations baleinières et squelettes de baleines, ses recherches l’ont mis·e face aux relations passées et présentes que les humain·e·s entretiennent avec ces mammifères marins. Iel questionne alors la fragilité des liens avec ces géants, les pratiques de chasse actuelles qui découlent de comportements de subsistance, l’impact humain sur les écosystèmes marins et l’avenir.

Film screenings / Projections en festivals

/

 

Statement / Note d’intention

Passionate about marine ecosystems and cold landscapes, I’ve been working on the Arctic and northern Europe through the photographic medium for years. Whenever I travel to these regions with their singular climates, cetaceans are always present in one way or another.
Nourished by my training in ecology and zooarchaeology, I then began documenting the presence of these species, our links with them and the hunting practices that ensue.
I connected my visual universe and my chasing of cetaceans and their artifacts in a hybrid film, somewhere between documentary and poetry.
The images were developed by myself using traditional methods. The use of the analogue photography (Kodak & Lomography films) and chemical experiments lend a dreamlike aspect to the story and the landscapes shooted. The deformations appearing on the cellulose also convey the fragility of our ecosystems and the urgent need to set up better conservation programs for them and for cetaceans.
Elisa Monteil’s voice-over and rich sound design perfectly complement these images, allowing us to fully immerse ourselves in the journey that Chasing Whales proposes, between the wonder of discoveries and the anguish of the future.

(FR) Passionné·e par les écosystèmes marins et les paysages froids, je travaille sur l’Arctique et le nord de l’Europe à travers le médium photographique depuis des années. A chaque voyage dans ces régions aux climats singuliers, les cétacés sont toujours présents d’une façon ou d’une autre.
Nourri·e par ma formation en écologie et archéozoologie, j’ai alors commencé à documenter la présence de ces espèces, nos liens avec elles et les pratiques de chasses qui en découlent.
J’ai connecté mon univers visuel et ma poursuite des cétacés et de leurs artéfacts dans un film hybride, entre documentaire et poésie.
Les images ont été développées par mes soins de façon artisanale. L’utilisation du médium argentique et des expérimentations chimiques apportent un aspect onirique au récit et aux paysages filmés. Les déformations apparaissant sur la cellulose traduisent également la fragilité de nos écosystèmes et l’urgence de la mise en place de meilleures programmes de conservation pour eux et les cétacés.
La narration et la création sonore riche d’Elisa Monteil complètent parfaitement ces images et permettent de s’immerger pleinement dans le voyage que Chasing Whales propose, entre l’émerveillement des découvertes et l’angoisse du futur.

Press / Presse

/

See the photographic project / Voir le projet photographique

Some extracts from the research process in Norway, Lofoten, the Faroe, the Hebrides and Orkney:
(FR) Quelques extraits du processus de recherche, en Norvège, dans les Lofoten, les Féroé, les Hébrides et les Orcades :